De wereld kampt met overtoerisme. Kijk maar eens naar een overvol Amsterdam vóór corona. En ook in het buitenland negeren influencers lokale regels om de perfecte foto te kunnen maken. We negeren de lokale bevolking van de plaatsen die we bezoeken terwijl we Airbnbs boeken, dringen op straat, gedragen ons slecht en we produceren afval dat nog lang na ons vertrek achterblijft.
Pre-COVID was er echt veel slecht reisgedrag. Natuurlijk zijn er zolang als het fenomeen toerisme bestaat altijd toeristen geweest die zich slecht gedroegen. Maar in een tijd waarin reizen voor zo velen voor het eerst zo gemakkelijk en normaal is geworden, werden die problemen duizendvoudig vergroot. Bestemmingen beschikten niet over de nodige infrastructuur om de stroom toeristen die goedkope reizen boekten het hoofd te bieden.
Van het negeren van lokale regels en het weigeren om een masker te dragen tot het houden van feestjes, hoesten op anderen en gewoon ronduit egoïstisch zijn. De pandemie heeft ons laten zien dat de wereld gevuld is met meer asocialen dan we dachten. Maar ondanks dat alles, denk ik dat de pandemie het beter zal maken als het gaat om de toekomst van reizen. Terwijl we ernaar verlangen om opnieuw contact te maken met vrienden, familie en de wereld in het algemeen, denk ik (nee, hoop ik) dat velen van ons ook de kans heeft gegrepen om na te denken over alle dingen die we als vanzelfsprekend beschouwden.
Ik hoop dat als we weer kunnen reizen, we dat bedachtzamer zullen doen. De grote meerderheid van de mensen met wie ik spreek en de enquêtes die ik lees, laten zien dat mensen weer in contact willen komen met lokale culturen, bestemmingen buiten de gebaande paden willen verkennen en massatoerisme willen vermijden. En ze willen ervoor zorgen dat hun impact op het milieu wordt verminderd. De nieuwe mantra is: minder is meer en kleiner is beter.
Dat wil niet zeggen dat de wereld van “toeristen” plotseling verdwenen zal zijn. Als dit allemaal voorbij is, zullen er genoeg weer feesten zijn op Ibiza, de Spaanse kust en in Thailand. Mensen kunnen niet wachten om weer op cruiseschepen te stappen. En ik weet zeker dat veel influencers gewoon weer de lokale regels voor die perfecte foto zullen negeren. Maar ik denk dat er over het geheel genomen veel meer mensen zullen zijn die proberen het beter te doen. En dat zal deels zijn omdat de reisbranche zichzelf opnieuw zal uitvinden.
We beschouwen reizen meestal als ‘een plek ervaren’: we gaan ergens heen, we doen dingen, en we gaan weer naar huis. We behandelen plaatsen als musea. Er was (en is nog steeds) een algemene overtuiging dat reizen een recht is (en dat is het niet) en dat de lokale bevolking blij zou moeten zijn met alle bezoekers (vaak niet). Wat velen van ons vaak vergeten, is dat mensen daadwerkelijk op die plek wonen die we bezoeken. Ze hebben levens en wensen en behoeften en houden ook niet van de drukke straten. Wanneer je maar denkt: “Ugh, er zijn hier zoveel toeristen”, nou, alle lokale bewoners om je heen denken hetzelfde … en ze moeten elke dag met dat gevoel leven.
Nu nu zonder al die toeristen, denken veel plaatselijke bewoners (uiteraard degenen die niet in het toerisme werken) bij zichzelf: “Willen we die toeristen terug? Als ze terugkomen, moeten we ervoor zorgen dat het beter wordt gedaan. ” De pandemie heeft bestemmingen – en de sector als geheel – de kans gegeven om reizen en toerisme opnieuw te bekijken en te heroverwegen. In plaats van te proberen het probleem van het “overtoerisme” op te lossen terwijl de toeristen blijven komen kunnen ze nu toerisme per toerist heroverwegen. Iedereen begint vrijwel vanaf nul.
Er is een verandering onder degenen die reizen om de pandemie te gebruiken als een kans op positieve verandering. Dat zie je niet alleen bij bestemmingen, maar ook bij grote merken, resorts en ook bij reisbureaus.
En daarom heb ik goede hoop. Omdat als consumenten, bestemmingen en bedrijven allemaal hun manier van leven willen veranderen, reizen gaat veranderen. Dit is een van die once-in-a-generation-kansen waar mensen het over hebben. Wanneer je weer op reis gaat, denk dan na over de impact – zowel op de lokale bevolking als op het milieu. Het vereist meer werk, maar het is belangrijk werk. Het moet gebeuren. We kunnen niet zo onzorgvuldig zijn als vroeger.
Ik was al aan het veranderen hoe ik reisde voordat het virus toesloeg, vooral als het ging om mijn impact op het milieu en afval. Ik was niet de ergste reiziger die er is, maar er was zeker ruimte voor verbetering. Maar als er meer reizen komen, ben ik van plan om meer lokale merken te gebruiken, in kleinere hotels te verblijven, meer ongebruikelijke bestemmingen te bezoeken, meer culturele activiteiten te ondernemen (vooral gericht op gemarginaliseerde groepen) en me nog meer bewust te zijn van mijn ecologische voetafdruk.