Als je een interieur bedrijf hebt ben je vaak al druk genoeg met de laatste trends en je kanten bedienen. Je SEO uitbesteden is dan een verstandige keuze. Tegelijkertijd gaat dit vaak fout of in ieder geval niet volledig naar wens. Hoe vind je namelijk het beste SEO bureau dat bij je past? Wat mag het SEO-pakket kosten? En elke resultaten zijn realistisch om te verwachten. Hier volgen de antwoorden op deze vragen, en de stappen om tot een succesvolle uitbesteding van je SEO te komen.
1. Zoek een betrouwbare SEO firma
Het succes van je SEO campagne hangt af van de uitbesteder. Als je een goede keuze maakt, dan kun je hoogstwaarschijnlijk goede resultaten boeken.
Zo niet, dan geef je je geld uit, verlies je je vertrouwen in SEO, en afhankelijk van de methoden die het bedrijf of de persoon die je inhuurde gebruikt, kun je ook een Google penalty krijgen.
Zoek bij het kiezen van een bedrijf om SEO uit te besteden niet altijd naar de goedkoopste oplossing. Blijf uit de buurt van bedrijven die link pakketten verkopen of eerste pagina rankings beloven.
Geloof niet alles wat ze beweren, maar vraag in plaats daarvan naar voorbeelden van hun werk en vraag ze vooral een voorstel te doen dat op jouw behoeften en eisen is toegesneden.
2. Kijk naar het grote geheel en niet alleen naar SEO
SEO gaat niet alleen over SEO! Ik weet dat het vreemd klinkt, maar als we het hebben over het uitbesteden van SEO bedoelen we in wezen het uitbesteden van de “online presence” van je bedrijf; dus hoe aanwezig en zichtbaar ben je op het internet
Dit betekent dat de diensten die je afneemt meer moeten zijn dan zoekmachine optimalisatie. SEO is maar een deel van wat je kunt doen in een goede Internet Marketing campagne.
Het online marketing bureau dat je kiest moet in staat zijn je Sociale Media, PPC campagnes, e-mail marketing, enz. te beheren en aanbevelingen te doen over hoe al deze technologieën je bedrijf kunnen helpen groeien.
Het zijn deze acties die je een goede ROI zullen geven van het uitbesteden van SEO en niet alleen het kopen van goedkope spammy links.
3. Stel meetbare doelen
Voor je een contract tekent of geld betaalt, moet je met het bedrijf dat het project zal uitvoeren, afspraken maken over de te leveren prestaties.
Wat zijn aan het eind van het project de te leveren prestaties en resultaten? Een rapport met een lijst van acties, hogere Google rankings, meer verkeer, meer Facebook volgers? En hoeveel mag je van ze verwachten?
Stel geen niet-meetbare doelen en maak geen afspraken over algemene termen, maar maak het concreet. Het mooie van het internet is dat alles meetbaar is, dus een SEO project kan precieze en meetbare doelen hebben.
4. Maak afspraken over een SEO actieplan
Een goede SEO campagne kan zich over een aantal maanden uitstrekken, het is geen proces van één week of één maand.
Op basis van de duur moet er dus een gedetailleerd plan zijn met mijlpalen en tussentijdse doelen. Wat zijn de acties die elke maand uitgevoerd moeten worden en wat is het verwachte resultaat?
Een goede manier om precies te weten welke acties nodig zijn is het bedrijf te vragen een SEO Audit van je website te doen voordat je met het project begint.
Je zult hiervoor een redelijke eenmalige vergoeding moeten betalen, maar het resultaat van een audit is een lijst van acties die in een projectplan kan worden omgezet.
5. Houd maandelijks toezicht op de voortgang
Toezicht bij een SEO campagne is belangrijk zoals bij elk ander project.
Je wilt geen geld blijven betalen als er geen meetbare resultaten zijn en je wilt ook niet meer maanden betalen die eigenlijk nodig zijn om het project te voltooien.
De beste en gemakkelijkste manier om je SEO bedrijf te controleren is hem om een gedetailleerde, maandelijkse rapportage te vragen.
In het rapport moeten ze de precieze acties vermelden die in de loop van de maand ondernomen zijn, en ook de verbeteringen op gebied van verkeer, sociale media, gebruikersbetrokkenheid, enz.
6. Begin met een laag budget en breid uit op basis van ROI
Als je besluit een taak uit te besteden heb je meestal een vooraf bepaald budget. Wat belangrijk is om te weten bij het uitbesteden van SEO-diensten is dat goede resultaten een aantal maanden en soms zelfs een paar jaar kunnen duren.
Als je bedrijf dus afhankelijk is van het internet is het raadzaam je maandbedrag te verlagen en het over een aantal maanden te spreiden.
Als je budget bijvoorbeeld € 10.000 is kun je afspreken om gedurende 20 maanden € 500 per maand uit te geven in plaats van € 2.000 gedurende 5 maanden.
Dit hangt natuurlijk ook van andere factoren af, en daarom moet je dit in detail met de SEO firma bespreken voor je een contract tekent.
7. Probeer in-house SEO vaardigheden op te bouwen
Sommige SEO taken vereisen expertise en kennis, terwijl sommige andere ook door niet-SEO mensen uitgevoerd kunnen worden.
Afhankelijk van de beschikbaarheid van je personeel en van het budget dat je hebt voor het uitbesteden van SEO, kun je ervoor kiezen om wat in-house vaardigheden op te bouwen voor de taken die je zelf kunt uitvoeren en je budget voor uitbesteding te besteden aan de taken die de aandacht van een professionele SEO expert nodig hebben.
De beste manier om dit aan te pakken is door er met je SEO expert of online marketing bedrijf over te praten. Die zou moeten kunnen nagaan welke taken in-house gedaan kunnen worden en ook de nodige opleiding moeten geven (die deel moet uitmaken van je contract).