Nog nooit van het model van Treacy en Wiersema gehoord? Geen probleem. In dit artikel vertellen we je er wat meer over en dan merk je al snel dat dit model ook voor jou als interieuradviseur/wooninrichter een meerwaarde kan betekenen. Tijd om er wat dieper in te duiken.
Wat is het model van Treacy en Wiersema?
Dit model dient om een waardestrategie te formuleren voor je bedrijf. In dit model zijn er 3 waardestrategieën die mogelijk zijn om een onderscheidend vermogen te creëren en je dus anders te positioneren t.o.v. de concurrenten in je markt.
Het gaat om de volgende 3 waardestrategieën:
- Product Leadership
- Operational Excellence
- Customer Intimacy
Het is belangrijk voor jou als wooninrichter om één strategie te kiezen waarop je wil uitblinken. Het spreekt voor zich dat deze positionering en keuze bij je visie aansluit. Wil dat zeggen dat je de andere twee strategieën compleet links moet laten liggen? Natuurlijk niet, ze moeten in balans zijn, maar zijn wel net iets minder belangrijk.
Welke strategie kies je concreet?
Product leadership
Kies je voor deze waardestrategie in het model van Treacy en Wiersema dan wil je uitblinken op het vlak van de beste producten. Concreet betekent dit vaak dat je alle nieuwigheden volgt en met state-of-the-art spullen en nieuwe technieken het verschil wil maken. Kwaliteit staat voor jou bovenaan het lijstje en je werkt ook enkel samen met merken die dit kunnen garanderen. Met deze positionering kun je zeker voorsprong nemen op de markt en kun je ook een duurder prijskaartje hanteren.
Creatief meedenken met de klanten is de boodschap en topkwaliteit leveren in het hele proces. Van ontvangst over advies tot levering of afwerking. De implementeert de nieuwste trends en pakt geregeld met nieuwigheden uit.
Het spreekt voor zich dat deze strategie aardig wat energie en geld kost. Je moet immers continu de vinger aan de pols houden en koopt ook vaak wat duurder in. Alvast iets om over na te denken.
Customer Intimacy
Hier willen Treacy en Wiersema dat je de klant centraal stelt. Een langetermijnrelatie met klant is essentieel. Hoe je dit realiseert? Denk maar aan klantevents, een klantenkaart, gratis advies bij de klant thuis, gepersonaliseerde nieuwsbrieven en een persoonlijk onthaal in de showroom. In dit model is de klant koning waardoor je loyale klanten krijgt. Gedurende het hele traject van aankoop tot levering worden klanten op een voetstuk geplaatst.
Ook je klantenservice moet van topniveau zijn, vlot bereikbaar en snel kunnen antwoorden. Luisteren naar wat de klanten willen en verwachten is een ander belangrijk punt in deze strategie. Een-op-een gesprekken en/of klantenbevragingen zkunnen daarbij helpen. Het komt er op neer dat je elke keer de verwachtingen van je klant overtreft.
Zeker als je veel gelijkaardige concurrenten hebt, kan je met deze aanpak het verschil maken. Denk maar een extraatje bij de levering, gratis advies bij de mensen thuis, gratis stalen, … Je hoeft dit trouwens niet voor alle klanten te doen, het kan ook enkel bij de topklanten.
Online werkt deze strategie soms net iets moeilijker, al is bijvoorbeeld Coolblue het perfecte voorbeeld dat het wel kan. Als je zelf te weinog verstand hebt van internetmarketing en SEO dan kan een Online marketing bureau je vast prima helpen.
Operational excellence
Kiest je voor deze aanpak van Treacy en Wiersema dan zorg je dat je je kosten onder controle hebt en je processen op orde. Je gaat zoveel mogelijk automatiseren, beperkt de ondersteuning en voert vaak ook een groot gamma. Klanten vinden alles tegen een betaalbare kost bij je. Door efficiënt te werken kan je vaak aardig wat kosten te drukken, wat je dan weer kunt verrekenen in je prijzen. Zo trek je vaak prijskopers aan en vervolgens over de streep. Zeker bij deze strategie is het wel belangrijk dat je de twee andere strategieën niet uit het oog verliest. Anders gaat het enkel nog om prijs en vanaf het moment dat er een ander goedkoper is, zie je heel wat klanten vertrekken.
Als je online verkoopt kan dit een strategie zijn die nuttig en lucratief is om te hanteren, zeker als je je processen op orde hebt. Vaak blijft er ondanks de scherpe prijs alsnog een mooie marge over.
Maak een keuze
Welke strategie je als wooninrichter ook kiest uit het model van Treacy en Wiersema het is belangrijk dat je er achter staat en er vol voor gaat. Dit model is niet zaligmakend, maar geeft wel al een duidelijke richting aan.